luni, 15 decembrie 2008

parfumul, THE MOVIE

Sunday April 1, 2007 - 01:04pm

nu ma dau in vant dupa ecranizari ("pe aripile vantului" e cam singura ecranizare buna care'mi vine in minte acuma, repede), dar p'asta am vrut s'o vad. pentru ca mi'a placut cartea si pentru ca eram curioasa cum au vazut'o altii. m'am dus sa vad parfumul cu scepticismul si rezerva cu care ma duc sa vad/citesc/ascult orice chestie "la moda".

tot asa, cu scepticism, am incercat sa privesc si amestecul ametitor de imagini ce descriau mirosul din piata de peste, felul in care s-a nascut jean- baptiste si adulmecarea fara nesat a lumii abia descoperite.

mi'au placut, intr'o ordine absolut aleatoare: cum a invatat sa vorbeasca, frenezia cu care a creat love and psyche, faza cu distilarea pisicii, cuprului si fierului, firescul cu care a omorat prima femeie si disperarea de dupa, parul rosu al laurei si privirea intoarsa peste umar cand fugea catre manastire (mi'au dat impresia ca aproape nu'si regreta moartea iminenta ca pret pentru a fi nota de varf a parfumului perfect), piata plina de oameni imbatati de dragoste si trezirea "de dupa", campul de levatica, magarusul si carutul de lemn al precupetei care a adus tuberozele, trandafirii luati cu lopata, felul in care baldini si, mai apoi, jean-baptiste insusi adulmecau parfumurile, cu o fluturare brusca a batistei, felul in care isi misca mainile pe esafod, ca un dirijor frenetic, costumele, decorurile, strazile parisului, cu oameni, culori si mirosuri, muzica.

nu mi'au placut: zgomotul de dop al nasterii, prinderea ferma a degetului la orfelinat, faptul ca era gol pana la brau cand afara era zapada (logic ar fi ca un patron inuman sa'si protejeze cat de cat angajatii ca sa nu moara, intr'o vreme cand orice infectie facea ravagii in populatie) pe cand lucra la vopsitorie, ingenunchierea calaului si, mai apoi, a tatalui laurei, faptul ca realizatorii au adaugat la titlu si "the story of the murderer" - chiar nu despre asta e vorba!

mi'au placut rau fructele taiate in doua si felul in care se desprindeau jumatatile una de alta, parca cu regret..

Niciun comentariu: